czwartek, 29 września 2016

Kołatka na magnesie

Cześć

Warlord Games, wydawca systemu Bolt Action, jakiś czas temu wypuścił na rynek kolejnego niemieckiego half-tracka Sdkfz 251 w skali 1:56 - tym razem była to wersja 251/10 Ausf D z działkiem Pak36, pieszczotliwie nazywana "kołatką" (door knocker). Nowy model, w przeciwieństwie do wcześniejszej odsłony, został zrobiony całkowicie z plastiku i w jego przypadku producent nie wyważał otwartych drzwi - do ramek zwykłego Hanomaga w wersji D dołożył po prostu trzecią ramkę z działkiem, ładowniczym Helmutem i dwoma ławkami, które w miejscu siedzisk dla żołnierzy posiadają kasety z amunicją - rozwiązanie proste i skuteczne.

Wspomniany Hanomag był też dodawany do zestawu startowego Band of Brothers i w takiej oto postaci (po drobnych perypetiach) trafił w moje ręce. Początkowo miałem z niego zrobić standardową wersję D (była by to już 3 sztuka tego pojazdu w moim garażu), a nadmiarowe części oddać koledze, ale podczas porządków wpadła mi w ręce torebeczka z magnesami neodymowymi i pomyślałem, że można spróbować przy pomocy magnesów zrobić obydwie wersje... 

Zanim przejdziemy do właściwej części, z  góry przepraszam za jakość zdjęć - nie wiedziałem do dziś, że Samsung może zrobić smartfona z aparatem bez trybu makro... Kolejną sprawą są użyte przeze mnie magnesy - jeśli będziecie chcieli magnesować swoje wersje na podstawie moich wskazówek, możecie używać innych rozmiarów i kształtów magnesów jeśli Wam wygodniej - ja nie miałem wyboru :)

Przy magnesowaniu modelu używałem tylko magnesów owalnych - zużyłem 6 sztuk 5x3mm, 10 sztuk 3x2mm i 2 sztuki 3x1mm (czyli wszystkich jakie mi zostały)

Narzędzia, z których korzystałem, to:

- nożyk modelarski, cążki, wiertarka ręczna 1mm - wszystko produkcji Games Workshop (stare wersje - jedyne słuszne imho)
- pęseta modelarska
- wiertło do metalu 3mm i 5mm (zwykłe wiertła z Castoramy z dorobionymi chałupniczo rączkami - dzięki temu nie musiałem Dremela kupować)
- "Kropelka" w żelu (innego kleju nie używam, ten trzyma dobrze i wybacza błędy)
- pilnik dwustronny z Rossmana :p

Zacząłem wg instrukcji od podwozia - skleiłem koła i przednią oś, hak holowniczy i gąsiennice. Wanny nie doklejałem, ze względu na to, że na jej spodzie znajdą się magnesy, które umożliwią wymianę między wersjami ławek dla załogi/obsługi + znajdzie się tam miejsce na mały magnes dla Helmuta. 

Do spodu wanny przykleiłem 4 duże magnesy 5x3mm



Ślady po kleju z przodu wanny wskazują, gdzie nie należy przyklejać magnesów (uniemożliwiają wtedy poprawne przyklejenie wanny do podłoża). 



Następnie zająłem się ławkami od wersji transportowej.

 

Pod spód pierwszej z nich wkleiłem 2 magnesy 3x2mm



Jak widać ławka się trzyma - magnesy nie trzymają jednak na tyle mocno, żeby nie można jej było z łatwością odczepić. Jak użyjecie za silnych możecie mieć problem :)



To samo z drugą ławką - pierwszy mages.



I drugi. Pilnujcie polaryzacji!



Obydwie ławki już na miejscu. Zrobiłem standardowy test - po mocnym miąchaniu testowaną częścią magnesy trzymają i nic nie klekocze - czyli jest ok.



Ławki na razie odczepiłem, czas na siedzenia i oparcia ławek.



Ławki z powrotem na swoim miejscu. Polecam sprawdzić, czy z tej pozycji możecie je łatwo odczepić - inaczej po sklejeniu całego modelu może byc problem.



Czas zabrać się za ławki z drugiej wersji.



Pod kasetami z amunicją jest trochę więcej miejsca, więc tutaj użyję 5x3mm.



Wiertłem do metalu 3mm poszerzam trochę miejsce na mages, żeby ładnie osiadł. Musiscie to robić ostrożnie, żeby nie zniszczyć części.



Magnesy na miejscu.



Druga ławka też gotowa.



Ławki już na miejscu, trzymają się mocno ale nie ma problemu z ich wyciągnięciem.



Czas na zmagnesowanie broni głównej. Z ramek wyciąłem działko PaK36, Helmuta i górną część kadłuba Hanomaga.



Części spasowałem, żeby mniej więcej określić miejsce, w którym będzie znajdował się załogant.



Dokładnie pod otwór do zamocowania broni głównej wkleiłem magnes 3x2mm.



Taki sam magnes przygotowałem do działka, jednak nie chciałem, żeby mocno odstawało od podstawy, więc postanowiłem nawiercić trochę spód, żeby tam wcisnąć magnes. Najpierw uciąłem pin, potem zrobiłem dziurkę wiertłem 1mm, żeby wiertło główne się nie ślizgało - pole do manewru mamy dość małe i musimy być precyzyjni.



Wiertłem do metalu 3mm wiercę dużą dziurkę, w której zmieści się magnes - nie musi wchodzić cały, u mnie schował się w ok 2/3 wysokości.



Magnes przyklejony.



Działo na miejscu - już na magnesie.



Czas na osłonę MMG od wersji transportowej. Uciąłem pin, delikatnie wyrównałem dół pilnikiem i wkleiłem magnes 3x1mm. Będzie go widać po zamontowaniu broni, ale inaczej się tego rozwiązać nie da moim zdaniem.



Dokleiłem MMG. W tym miejscu polecam odłożyć część na 10-15 min - ten mały magnes ma tendencję do odpadania jak klej dobrze nie zwiąże.



Teraz na tapecie Hans. Wyciąłem mu fragment buta za kostkę, żeby zmieścić tam magnes 3x2mm - dzięki temu model nie będzie za bardzo odstawał od podłogi.



Na spód wanny przykleiłem mały magnes 3x2mm w miejscu, w którym ma on przytrzymywać Hansa. Polecam najpierw przyłożyć figurke na sucho, dołożyć magnes od spodu i metodą prób i błędów ustalić najlepsze położenie - pamiętajcie, że przed załogantem musi zmieścić się jeszcze połowa działka. Użyjcie też mocniejszego magnesu niż ja - to był mój ostatni i nie miałem za bardzo wyboru.



Ładowniczy już stoi na własnych nogach.



I ma z czego strzelać - magnesowanie można uznać za zakończone.



A tutaj wersja transportowa - magnes pod MMG widać, ale nie przeszkadza to tak bardzo (przynajmniej mnie).



Wannę można już dokleić do podwozia - polecam jeszcze sprawdzić czy wszystkie magnesy są mocno przyklejone - nie będzie już możliwości korekty.

Dalej pozostaje tylko dokleić skrzynki po obydwu stronach kadłuba. reflektory, zapas, antenę, tylni MMG (za którego sposób mocowania projektant modelu powinien smażyć się w piekle) i stowage na boki. Jeśli będziecie malować wnętrze zostawcie górę kadłuba nie przyklejoną - inaczej będzie sporo trudniej.

Mam nadzieję, że wpis się podobał. 

Może będą następne jak się rozkręcę :)








3 komentarze:

  1. Dobry tutorial, opis i zdjęcia. Gratuluję precyzyjnej pracy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie, dzięki za tutka :) jak mój zestaw już się u mnie zjawi, swoją wannę też przerobię. I nie zastanawiaj się tylko pisz posty jak coś zrobisz :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna robota, dzięki za tutorial :)

    OdpowiedzUsuń